Critical approach on human rights and the protection of persons special needs carrier
DOI:
https://doi.org/10.18759/rdgf.v16i2.564Keywords:
Human rights. Principle of equality. Protection. Special needs.Abstract
This article seeks to elucidate some aspects related to human rights, in order
to protect the person with special needs. This procedure has been developing
up over the years, and with the Constitution of 1988, the issue gained greater
prominence, receiving proper treatment. Our Constitution has provided to
society defense mechanisms to constitutionally enshrined rights, ensuring
effectiveness in the Constitution, and also acting to give effect to the principle
of equality, the right to dignity and human rights. The methodology developed
throughout this article, was marked by the dialectical method to the study
of texts, based on a thorough literature review, limited to analysis of books,
articles, theses, dissertations, magazines and newspapers. Thus, the path
traced by the paper, there is an initial bibliographic approach, formulation of
the problem, demand for research sources, analysis of the selected material,
systematization and theme of confrontation with other literature sources.
Therefore, the purpose of this article is to demonstrate that studies on the
various forms of disability consolidated the social model of people with special
needs such as the socially disadvantaged, as adopted by the Convention
on the Rights of Persons with Disabilities of the United Nations.
Downloads
References
ARAÚJO, Luiz Aberto David. Barrados pessoa com deficiência sem acessibilidade: como cobrar, o que cobrar e de quem cobrar. 1.ed. Petrópolis: KBR, 2011.
BAIRRÃO RUIVO, Joaquim. Prefácio. In. PEREIRA, Filomena. Políticas e práticas educativas: o caso da educação especial e do apoio sócio-educativo nos anos 2002 a 2004. Lisboa: Fundação Liga Portuguesa dos Deficientes Motores, 2004.
BARNES, Colin; OLIVER, Mike; BARTON, Len. Disability studies today. Cambridge: The Polity Press, 2002.
CONDE, Fernando Jiménez. Tutela jurisdicional de los derechos fundamentales. Murcia: DM Librero-Editor. 2002.
CORKER, Mairiam; SHAKESPEARE, Tom. Disability: postmodernity: embodying disability theory. Londres: Continuum, 2002.
CORREIA, Luís de Miranda. Alunos com Necessidades Educativas Especiais nas Classes Regulares. Porto: Porto Editora, 1997.
DINIZ, Debora. O que é deficiência. São Paulo: Editora Brasiliense, 2007.
DRAY, Guilherme Machado. O princípio da igualdade no direito do trabalho. Coimbra: Livraria Almedina, 1999.
FOUCAULT, Michel. O nascimento da clínica. São Paulo: Editora Forense, 2004.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo demográfico de 2000. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br>. Acesso: 05 out. 2015.
KITTAY, Eva. Love’s labor: essays on women, equality and dependency. New York: Routledge, 1998.
LANE, Harlan. Construction of deafness. In: DAVIS, Lennard. The disability studies reader. New York: Routledge, 1997.
MAZZOTTA, Marcos José da Silveira. Educação Escolar Comum ou Especial? São Paulo: Livraria Pioneira Editora, 1986.
NUSSBAUM, Martha. Las fronteras de la justicia: consideraciones sobre la exclusión: Barcelona: Paidos Iberica Ediciones, 2007.
ONU - Organização das Nações Unidas. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Doc. A/61/611, New York, 2006.
PESSOTI, Isaias. Deficiência Mental: da superstição à ciência. São Paulo: EDUSP, 1984.
PIOVESAN, Flávia. Direitos humanos. Curitiba: Juruá, 2006.
SHAKESPEARE, Tom. Disability rights and wrongs. New York: Routledge, 2006.
UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000862/ 086291por.pdf>. Acesso em: 15 out. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista de Direitos e Garantias Fundamentais o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).