Right to education: the school enrollment of people with intellectual disabilities

Authors

  • Luiz Alberto David Araujo Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP
  • Maurício Maia Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP

DOI:

https://doi.org/10.18759/rdgf.v16i2.751

Keywords:

Specialized educational services. Education. People with disabilities.

Abstract

The right of inclusion and education of people with disabilities are guaranteed
by the Brazilian Constitution, that has in equality one of its core values. From a newspaper report, denouncing the difficulty of people with disabilities to actualize their enrollment in the regular school system, this article analyzes the current constitutional configuration of rights to inclusion and education of that vulnerable group, pointing out the ways offered by the Brazilian legal system to guarantee and actualize these rights. Any damage caused by the refusal of the school enrollment, diffuse or individual, moral or material, are liable to repairing.

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Author Biographies

Luiz Alberto David Araujo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP

Mestre, Doutor e Livre Docente em Direito Constitucional pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor Titular de Direito Constitucional da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP. Procurador Regional da República aposentado.

Maurício Maia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP

Mestre e doutorando em Direito Constitucional pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP. Professor Assistente do Curso de Especialização em Direito Administrativo da PUC/SP - COGEAE. Membro Efetivo da Comissão de Direito Administrativo da OAB/SP. Procurador Federal.

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Published

2015-12-20

How to Cite

Araujo, L. A. D., & Maia, M. (2015). Right to education: the school enrollment of people with intellectual disabilities. Revista De Direitos E Garantias Fundamentais, 16(2), 73–100. https://doi.org/10.18759/rdgf.v16i2.751