Digital literacy: reflections on the world of work

Authors

  • Luisa Nascimento Bustillo Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL)
  • Grasiele Augusta Ferreira Nascimento Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL) e Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá (FEG/UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.18759/rdgf.v18i2.977

Keywords:

Digital literacy. Social inclusion. Labor market.

Abstract

The present article aims to verify how the development of new technologies reorganizes the world of work. The objective is to understand if work, restructured by the aforementioned resources, preserves its social character, protecting the dignity of the human person, by the contrast of the promise of inclusion in the world of work with its real reorganization against the absorption of information technologies, considering aspects that do not always integrate the enthusiastic reception of innovations. The study, grounded on the interpretative-deductive method of research in bibliographical and documentary research, addresses the concept of digital literacy and work as a constitutional social right.

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Author Biographies

Luisa Nascimento Bustillo, Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL)

Mestranda em Direito pelo Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL). Graduada em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2016) e em Letras pela Universidade Estadual de Campinas (2015). Bolsista PIBIC/CNPq (2012-2013) para desenvolvimento de Iniciação Científica na Puc-Campinas, com a concessão de prêmio de mérito científico. Integrante do grupo de pesquisa "Minorias, discriminação e efetividade de direitos" (UNISAL/CNPq). 

Grasiele Augusta Ferreira Nascimento, Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL) e Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá (FEG/UNESP)

Pós-doutora em Democracia e Direitos Humanos pela Universidade de Coimbra/Ius Gentium Conimbrigae (2014), Doutora em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002), Mestre em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997), Bacharel em Direito pelo Centro Universitário Salesiano de São Paulo (1993). Diretora Operacional do Centro Universitário Salesiano de São Paulo, unidade de ensino de Lorena/SP. Atuou como coordenadora do Programa de Mestrado em Direito do Centro Universitário Salesiano de São Paulo no período de 2003-2016. Atualmente é Professora e Pesquisadora do Programa de Mestrado em Direito e Professora do Curso de Direito do Centro Universitário Salesiano de São Paulo, professora Assistente Doutora da Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá (FEG/UNESP) e membro do conselho editorial da Revista Direito & Paz. Tem experiência na área de Direito, com ênfase em Direito do Trabalho e Direito das Minorias. Líder do grupo de pesquisa "Minorias, discriminação e efetividade de direitos". Membro da Academia de Letras de Lorena (ALL).Membro colaborador da Comissão Especial e Pesquisa e Pós-Graduação em Direito (triênio 2016-2018) da OAB/SP (Portaria 554/16-PR).

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Published

2018-02-09

How to Cite

Bustillo, L. N., & Nascimento, G. A. F. (2018). Digital literacy: reflections on the world of work. Revista De Direitos E Garantias Fundamentais, 18(2), 111–130. https://doi.org/10.18759/rdgf.v18i2.977