Youth and public policies: lost bonus or lost opportunities?
DOI:
https://doi.org/10.18759/rdgf.v17i2.921Keywords:
Juventude. Políticas Públicas. Bônus Demográfico. Janela de OportunidadesAbstract
This paper aims at developing reflections about the relationship between the composition of youth in the last few decades in Brazil and the configuration of public policies for this segment. It assumes that the youth is a complex social phenomenon, and it is inserted into a concrete social-historical reality that reflects the tension, conflicts and contradictions that constitute capitalistic society. This analysis is developed from three fields of knowledge: sociology, demography and politics. With demography, we debate numbers, the configuration of the “youth wave” phenomenon through coortes juvenis and its impacts, confronting this process with the concepts of demographic bonus and window of opportunities. From a sociological point of view, we analyze both the impact of the volume of these coortes juvenis and what the youth represents in creating of public policies. As a parameter, data from two documents that diagnose Brazilian youth are used, each one produced by federal institutions on distinct moments: CNPD 1998 and SAE/PR/IPEA 2013. They helped understand the composition of the demographic transition scenario and the transformation of the age structure in the last few decades. We asked if the public policies and government actions developed in the time between the two studies mentioned above effectively considered the impact and importance of this phenomenon, which, according to demographics, only happens once in the history of a country. As a conclusion, going beyond demographics, youth is a complex social phenomenon in the sense that it is appropriated by capitalism, as a fetish for consumer goods and as an exploration of workforce, while public policies try to reach the reality of this phenomenon.
Downloads
References
ALVES, José Eustáquio Diniz. A transição demográfica e a janela de oportunidade. São Paulo: Instituto Fernand Braudel de Economia Mundial, 2008.
BAUMGARTNER; Frank R.; JONES, Bryan D. Agendas and instability in American politics. Chicago: The University of Chicago Press, 1993.
BAUMGARTNER, Frank R & JONES, Bryan D. Punctuated equilibrium theory: explaining stability and change in American policymaking. In: SABATIER, Paul A. (ed.). Theories of the policy process. Oxford: Westview Press, 1999.
BACHRACH, Peter; BARATZ, Morton S. Two faces of power. American Political Science Review, v. 56, n. 4, p. 947-952, 1962.
BACHRACH, Peter; BARATZ, Morton S. Power and poverty. New York: Oxford University Press, 1970.
BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. 24 ed. Petrópolis: vozes, 2004.
BERTHIER, Héctor Francisco Castillo. Juventud, cultura y política social. Cidade do México: Imjuve, 2008.
BOURDIEU, Pierre. A juventude é apenas uma palavra. In: Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983. pg. 112/121.
BUSSINGUER, Elda Coelho de Azevedo; NEVES, Edilene Souza da Silva. El fenomeno de la “ola joven” em el Estado de Espirito Santo: transición demográfica y complejidades de la políticas públicas para la juventude. In: BUSSINGUER, Elda Coelho de Azevedo; STRAPAZZON, Carlos Luiz; CARINÃNA, Maria Ángeles Zurilla (Org.). Cidadania e efetivação de direitos fundamentais. Vitória: Fdv publicações, 2015.
BRITO, Fausto. A transição demográfica no brasil: as possibilidades e os desafios para a economia e a sociedade. Belo Horizonte: UFMG/Cedeplar, 2007. Texto para discussão nº318.
CAPELLA, Ana Claudia. Perspectivas sobre o processo de formulação de políticas públicas. São Paulo: BIB, n,º 61, 2006, pp. 25-52.
CATANI, Afrânio Mendes; HEY, Ana Paula. A educação superior no Brasil e as tendências das políticas de ampliação do acesso. Atos de pesquisa em educação, volume 2, número 2, p.414-429, set/dez, 2017.
CASTIGLIONI, Aurélia. Inter-relações entre processos de transição demográfica, de envelhecimento da populacional e de transição epidemiológica no Brasil. Mondevideo, Ururgay. Congresso de la Asociación Latinoamericana de Población, 2012.
CNPD – COMISSÃO NACIONAL DE POPULAÇÃO E DESENVOLVIMENTO. Jovens acontecendo na trilha das políticas públicas. Brasília: CNPD, 1998. v. 1 e 2
COMISSÃO NACIONAL DE POPULAÇÃO E DESENVOLVIMENTO.
LEVI, Giovani; SCHIMITT, Jean Claude (Org.). História dos jovens: da antiguidade à era moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 1996, v.1.
MADEIRA, Felícia Reicher; RODRIGUES, Eliana Monteiro. Recado dos Jovens: mais qualificação. IN COMISSÃO NACIONAL DE POPULAÇÃO E DESEVOLVIMENTO. Jovens acontecendo na trilha das políticas públicas. Brasília: CNPD, 1998.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. Livro I: O processo de produção do capital. Trad. Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013.
MULLER, Pierre. A análise das políticas públicas. Pelotas: Educat, 2002.
OLIVEIRA, Jane Souto de. Barreiras, transgressões e invenções de mercado: a inserção econômica de jovens pobres. In: Encontro Nacional de Estudos Populacionais. Brasil, 500 Anos: mudanças e continuidades. 12. 2000, Caxambu. Anais...Caxambu: Associação Brasileira de Estudos Populacionais, 2000. p. 1-24. Disponível em: www.abep.org.br/publicacoes/index.php/anais/article/download/1025/ 989.Acesso em: 02.02.2017.
RUA, Maria das Graças; ROMANINI, Roberta. Para aprender políticas públicas: conceitos e teorias. São Paulo: Instituto de Gestão, Economia e Políticas Públicas, 2013.
RUA, Maria das Graças; ROMANINI, Roberta. Para aprender políticas públicas: conceitos e teorias. IGPEP.
SABATIER, Paul; JENKINS-SMITH, Hank C (Ed.). Policy change and learning: an advocacy coalition approach. Boulder, CO: Westview, 1993.
KINGDON, John W. Agendas, alternatives, and public polices. 2 ed. Boston: Little, Brown, 1984.
SAMPAIO, Helena. O setor privado de ensino superior no Brasil: continuidades e transformações. Campinas, Revista Ensino Superior Unicamp, n. 4, p. 28-43, 2011.
SECHI, Leonardo. Políticas públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. São Paulo: Cengage, 2011.
SECRETARIA DE ASSUNTOS ESTRATÉGICOS DA PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICAS; INSTITUTO DE PESQUISAS ECONÔMICAS E APLICADAS. Juventude levada em conta. Brasília, 2013.
SAMPAIO, Helena. O setor privado de ensino superior no Brasil: continuidades e transformações. Campinas: Revista Ensino Superior UNICAMP,
SPOSITO, Marília Pontes. Juventude e políticas públicas no brasil. In LÉON, Oscar Dávila. Políticas públicas de juventude em América Latina. Vina Del Mar, Chile: Ediciones CIDPA, 2003.
SPOSITO, Marília Pontes et al. Transversalidades no estudo sobre jovens no brasil: educação, ação coletiva e cultura. São Paulo: Revista Educação & Pesquisa, vol. 36, 2010, p. 93-104.
SPOSITO, Marília Pontes; CARVALHO E SILVA, Hamilton Herley de; SOUZA, Nilson Alves. Juventude e poder local: um balanço de iniciativas públicas voltadas para jovens em municípios de regiões metropolitanas. São Paulo: Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32 maio/agosto, 2006.
http://forumdasjuventudes.org.br/quem-somos/. Acesso em: 02/10/2016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista de Direitos e Garantias Fundamentais o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).