Vices and virtues in educational policies public policies: The obstacles to human development with the arrival of the students in the public universities

Authors

  • Edson Mitsuo Tiujo Pontifícia Universidade Católica - PR Universidade Estadual de Maringá - PR
  • Bruno Grego dos Santos Pontifícia Universidade Católica - PR

DOI:

https://doi.org/10.18759/rdgf.v21i3.1715

Abstract

The article proposes to discuss the public policies of educational quotas under the sieve of justice. Assuming an egalitarian liberal reading of the current Brazilian Constitution, the research focuses on analyzing from the virtues of quota access and admission policies in public universities to the persistent vices (prejudice, racism, intolerance and discrimination) in relations between quota holders and non-quota students, in the university environment.
Adopting the hypothetical-deductive method, it is assumed that the consensus on the value of equality is not yet fully formed in the social environment, although it is already in the Brazilian constitutional sphere. In this sense, the research proposes the need for the mission of public universities to be in conformity with the policies of continuity and permanence of students, under pain of the vices present in the social environment and insistent in the university environments to supplant the social and distributive conquests obtained until then.

Keys-words: Vices. Virtues. Consensus.

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Author Biographies

Edson Mitsuo Tiujo, Pontifícia Universidade Católica - PR Universidade Estadual de Maringá - PR

Doutorando em Direito Econômico pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PR); Mestre em Direito Negocial pela Universidade Estadual de Londrina (PR); Bacharel em Direito pela Universidade Estadual de Maringá (PR). Professor Efetivo na Universidade Estadual de Maringá (PR). Advogado no Estado do Paraná.

Bruno Grego dos Santos, Pontifícia Universidade Católica - PR

Doutor em Direito do Estado pela Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo (SP), com estágio de pesquisa de doutoramento na Universidade de Coimbra e intercâmbio acadêmico na University of Notre Dame Austrália. Professor da Escola de Direito da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PR). Advogado.

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Published

2020-12-07

How to Cite

Tiujo, E. M., & dos Santos, B. G. (2020). Vices and virtues in educational policies public policies: The obstacles to human development with the arrival of the students in the public universities. Revista De Direitos E Garantias Fundamentais, 21(3), 279–310. https://doi.org/10.18759/rdgf.v21i3.1715